Sancaklar Mosque, commissioned by Sancaklar Foundation, is a distinguished example of modern architecture that stands out among Turkey’s Islamic places of worship dominated by historicist building typologies. In order to reflect and project the creation process of this unique piece of architecture, SGMStudio documented Sancaklar Mosque from the ground up for more than two years.

For English version of the video; click here.

sancaklar_thumb1

SGMStudio team narrates the building’s architectural emphasis on “the tension between the natural and the artificial” via motion picture –a fairly unusual medium among the usual representations of architecture- and adopts the seasonal changes witnessed by the construction process as the back bone of the story.

“Sancaklar Mosque” depicts the transformation of the building from a framework to a place of worship, conveys the integration of the fascinating natural landscape of the project with the fluid, manmade landscaping, and introduces the building’s proud and graceful geometry through the agency of motion picture and documentation. The film visualizes the seasonal changes in activity and the organic transformation of the landscape, not as mere backdrops, but as aspects of the mosque’s formation.

SGMStudio aims to portray the building’s extraordinary and striking spatial sensation by enhancing the same sensibility visible in the structure within its narrative.

sancaklar_thumb3

For “Sancaklar Mosque”, SGMStudio spent 35 shooting days spread over a period of 24 months. Due to the inaccessibility of the area during harsh winter times, the studio recreated the snowbound imagery of the construction with the help of photo manipulation, matte painting, 3D effects and compositing techniques.

sancaklar_thumb2

By utilizing both sharp timelapse shots and soft videos of NTSC 30 footage conformed to cinematic 24 for its visual narrative, the film dwells on the tension between the technical and engineering-centric implementation and humble and tranquil art of building with its pacing.

The original score of the film is an integrated manifestation of both the modern silhouette and the Islamic references of the building. The musical piece combines classical music with the oriental ney, allowing the co-existence of the hectic beat of construction and the peaceful serenity of worship within one picture. For the musical composition, which steers the pace and feel of the film with the help of audio samples of natural phenomena, all of the instruments, including the ney, were mixed in a fully digital environment.

Sancaklar Vakfı tarafından gerçekleştirilen ve Türkiye’nin tarihselci yapı tipolojileri hükümranlığındaki güncel İslam ibadet yapıları arasından modern bir üretim olarak sıyrılan Sancaklar Camii, SGMStudio tarafından iki yılı aşkın bir süreçte kameraya alındı.

Sancaklar Camii’nin “doğal olan ile insan üretimi arasındaki gerilimden” beslenen mimari yaklaşımını, mimarlığın alışılmış temsil araçlarından farklı bir medya aracılığıyla, ‘film’ ile yeniden üretmeye girişen SGMStudio ekibi, inşa sürecinde yapının tanık olduğu mevsim döngülerini, anlatısının omurgasına yerleştiriyor.

“Sancaklar Camii” filmi, yapının iskeletten kabuğa ve bir ibadet mekanına dönüşümünü, proje arazisinin etkileyici peyzajının Sancaklar Camii’ni kucaklayan akışkan yapay peyzajla iç içe geçişini ve yapıyı tanımlayan zarif ve mağrur geometrinin insanla ve ibadetle buluşmasını, akar görüntü üzerinden ve belgelesel niteliklerle izleyiciye aktarıyor. Film, mevsim geçişleriyle birlikte değişen insan hareketliliğini ve caminin konumlandığı peyzajın organik dönüşümünü Sancaklar Camii’ne bir fon olarak değil, onun şekillenişinin bileşeni olarak görselleştiriyor.

SGMStudio, Sancaklar Camii’nin alışılmışın dışında ve çarpıcı mekansal hissiyatını, aynı yapının kendisi kadar duyarlıklı bir görsel dille seyirciyle buluşturmayı hedefliyor.

SGMStudio “Sancaklar Camii” filmi için, 24 aya yayılan toplamda 35 günlük bir çekim programıyla çalıştı. Doğal koşullar yüzünden kış aylarında ulaşamadığı inşaat alanının karlar altındaki görselleri, SGMStudio tarafından bilgisayar ortamında ve fotoğraf manipülasyonu, matte painting, 3 boyutlu efektler ve compositing teknikleriyle canlandırıldı.

Hem sert hatlı timelapse çekimler hem de NTSC standardı 30 kareden, sinematik 24 kareye yavaşlatılmış hafif akar görüntülerle görsel bir anlatım izleğine oturtulan inşaat süreci, caminin mühendislik ve teknik odaklı uygulamasıyla huşu ve huzur odaklı sanatsallığı arasındaki gerilimi, kurgu temposu üzerinden aktarmayı amaçladı.

Filmin özgün müziği, yapının modern çehresiyle İslami referanslarını ortak bir çatı altında topladı. Klasik Batı müziği ve oryantal neyi bir araya getiren çalışmada, inşaatın yoğun temposu ile ibadetin dingin ferahlığı bir arada tutuldu. Su ve rüzgar seslerinin de yardımıyla filmdeki karelerin tempolarını ve hislerini yönlendiren müzikte, ney de dahil olmak üzere tüm enstürmanlar tamamen dijital ortamda bir araya getirildi.

Sarraf | Galeyan | Mekanik:

E. Seda Kayım – Kreatif Direktör / Creative Director
Erhun Erdoğan – Müzik Prodüksiyonu / Music Production
Memduh Can Tanyeli – Yönetmen / Director

  • “If it’s indie, it’s on Beyoglu Movie Theatre!”
    “If it’s indie, it’s on Beyoglu Movie Theatre!”
  • “2 Mabed; Bir Cami, Bir Cem Kültür Evi”
    “2 Mabed; Bir Cami, Bir Cem Kültür Evi”
  • ‘Musibet’
    ‘Musibet’
  • “Sancaklar Camii”
    “Sancaklar Camii”
  • “Cities in Ruins: The Bombs That Changed the Face of Istanbul”
    “Cities in Ruins: The Bombs That Changed the Face of Istanbul”
  • “Kaldırım Nerede?”
    “Kaldırım Nerede?”
  • “All Individual Consumption is Design Production”
    “All Individual Consumption is Design Production”
  • “hem/ve”
    “hem/ve”
  • “Pay”
    “Pay”
  • “Altın Ejderha” – Sahne Arkası
    “Altın Ejderha” – Sahne Arkası
  • “Kariyer.Net” – Insan Kaynakları Zirvesi 2013
    “Kariyer.Net” – Insan Kaynakları Zirvesi 2013
  • How I Designed Istanbul in One Day
    How I Designed Istanbul in One Day
  • “Buralar Hep Flâneur’dü”
    “Buralar Hep Flâneur’dü”
  • “Fabrika”
    “Fabrika”